Nu börjar det...

Är hemma hastigt och slänger i mig klassikern; snabbmakaroner med köttbullar. Har haft en lång skoldag, till klockan 5. Men har det ganska lugnt ändå. De två sista timmarna är en dubbellektion i foto A och vi har sk. Reservtid efter lunchtimmen (reservtid= en timme roliga timmen när hela skolan får framträda med olika saker, tydligen oftast tråkigt och inte obligatoriskt, så vi satt på en kebabresturang i två timmar istället).

Och snart ska jag dra till första bollgympa träningen för denna höst. Så nu börjas det igen. Och funderar också på att gå med i Markos nybörjarlektioner i jazzdans. Verkar väldigt roligt, men det största problemet är (förutom att det kostar en del och det känns inte så bra att be mamma om mer pengar utöver pengarna som går till teatern och träningen... och skolmaten... 30 kr/dag i matsalen om man inte tar med egen) att jag brukar snubbla stillastående och har en balans lika med noll.

På foto A idag pratade vi om upphovrätt och tydligen har man upphovsrätt på hög verkshöjd utförande tills 70 år efter upphovsmannens död. Så tex när det snart kommer bli 70 år efter Walt Disneys död så blir det fritt fram att göra vad som helst med Kalle Anka och Musse. Visst, idén har blivit gammal och det kan ha funnits fler människor som, oberoende av Disney, skulle ha kunnat komma med en sådn idé. Men oavsett hur gammal Musse är så är det fortfarande en en gång utvecklad idé. Och den idén tycker jag inte att man har rätt att ta ifrån någon människa. Tänk om några år när konstnärer börjar använda Disneys verk i alla olika nya former. Då försvinner ju en del av intrigiteten och heligheten kring Musse... Det är ju inte riktigit rätt?
Jag är säker på att det finns fler idéer man kan utveckla. Man behöver inte använda sig av andras. Ska vi gå bak i tiden eller?

 

Måste kila iväg nu...

Cheers!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0